ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــمرصـادمهر

پایگاه مقاومت بسیج شهیدمطهری شهرستان هندیجانـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــمرصـادمهر

پایگاه مقاومت بسیج شهیدمطهری شهرستان هندیجانـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سپاه حضرت ولیعصر(عج)
ناحیه مقاومت بسیج سپاه هندیجان
حوزه مقاومت بسیج شهید بهرام مزارعی
پایگاه مقاومت بسیج شهیدمطهری

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

عراقچی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

چهارشنبه, ۸ آبان ۱۳۹۲، ۰۳:۲۷ ب.ظ
مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران رفع تحریم‌ها علیه ایران را اولین گام پیشرفت در مذاکرات دانست و اظهار داشت: اقتضاء می‌کند در پی مسائل و ادعاهایی که درباره برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح می‌شود یک همکاری فراتر از تعهدات پادمان بین ایران و آژانس صورت گیرد.
"سید عباس عراقچی" مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در مورد مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی اتمی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول راستی‌آزمایی کشورهای عضو بوده و در رابطه با برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران نیز آژانس به عنوان نهاد مربوطه بحث نظارت، رفع ابهامات و راستی آزمایی اقدامات انجام شده مسئولیتی را به عهده داشته است که این مهم بر اساس یک موافقتنامه‌ بین ایران و آژانس تحت عنوان موافقتنامه پادمان صورت می‌گیرد.
 
*لزوم توافقی جداگانه با آژانس جهت همکاری‌های فراتر از تعهدات پادمان

وی ادامه داد: این موافقتنامه در چارچوب تعهدات کشورها در NPT تنظیم شده است و همه کشورها برای رابطه و همکاری خود با آژانس دارای چنین موافقتنامه‌ای هستند.  
 
مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران تصریح کرد: اقتضاء می‌کند در پی مسائل و ادعاهایی که درباره برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح می‌شود یک همکاری فراتر از تعهدات پادمان بین ایران و آژانس صورت گیرد.

عراقچی اظهار داشت: اینکه ما همکاری را انجام دهیم که فراتر از تعهداتمان باشد، نیازمند یک توافق جداگانه است و ما باید با آژانس به یک چارچوب یا مدالیته همکاری برای این موضوعات برسیم.

وی ادامه داد: در طول دو سال گذشته برای اینکه این چارچوب همکاری مشخص شود مذاکرات بین ایران و آژانس وجود داشته است.

*طرح چارچوب جدید برای مذاکرات با آژانس در دیدار با آمانو

 
عراقچی با اشاره به مذاکرات روز گذشته با یوکیو آمانو بیان کرد: ما در مذاکرات روز گذشته پیشنهادات جدیدی در رابطه با این چارچوب مطرح کردیم و با توجه به رویکرد جدیدی که در مذاکرات ژنو با 1+5 داشتیم و در آنجا نیز چارچوب جدیدی برای مذاکرات مطرح شد بنابراین در همین راستا با آژانس نیز چارچوب جدیدی مطرح شده است.

مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران گفت: این چارچوب‌های ارائه شده در هر دو مذاکرات مورد استقبال واقع شد بنابراین تغییری که اکنون صورت گرفته در مواضع، اصول و سیاست‌های اصلی ما نیست و تنها در نوع رویکرد ما به حل و فصل مسائل و تغییر در چارچوب همکاری‌های فی‌مابین است.

*حل و فصل مسائل در بازه زمانی مشخص منوط به حسن نیت و میزان اراده سیاسی طرف مقابل
 
عراقچی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا بازه زمانی برای مذاکرات با آژانس نیز وجود دارد و تصور می‌کنید مذاکرات در چه بازه زمانی به نتیجه برسد، اظهار داشت: ما در هر دو مورد خواهان آن هستیم که یک محدوده زمانی مشخص شود؛ ما نه قصد داریم وقت خود را تلف کنیم و نه وقت طرف مقابل را، اگر حسن نیت وجود داشته باشد حل مسائل فی‌مابین چه بین ما و 1+5 و چه آژانس به فرصت بسیار زیادی احتیاج ندارد.
 
وی ادامه داد: می‌شود در یک بازه زمانی معقول این مسائل را حل و فصل کرد البته این مهم به حسن نیت دو طرف و میزان اراده سیاسی برای حل مسائل بستگی دارد که اراده سیاسی در طرف ایرانی وجود دارد و ما امیدوار هستیم طرف مقابل ما نیز همانطور که در مذاکرات اخیر ژنو نشان داد و دیروز هم در مذاکرات وین نشان داده شد به همین منوال بقیه راه را طی کند تا بتوانیم به یک توافق در یک فاصله کوتاه برسیم.

*در مذاکرات کارشناسی، طرفین به مراحل یک توافق نزدیک شدند


مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مذاکرات کارشناسی در دور بعدی مذاکرات با آژانس که قرار است در تهران برگزار شود ادامه خواهد داشت، گفت: دیروز مذاکرات بین کارشناسان ما و کارشناسنان آژانس به خوبی پیش رفت و روند خوبی داشت و طرفین به مراحل یک توافق نزدیک شدند و توافق کردند که ادامه مذاکرات روز 20 آبان در تهران صورت گیرد و ما بسیار امیدوار هستیم که در تهران این مذاکرات نهایی شود و این چارچوب جدید مورد توافق قرار گیرد.


*بدون رفع تحریم‌ها هیچ پیشرفتی در همکاری‌ها و مذاکرات حاصل نخواهد شد

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پیش‌بینی شما از آینده مذاکرات و رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران چیست، اظهار داشت: مسلما بدون رفع تحریم‌ها هیچ پیشرفتی در همکاری‌ها و مذاکرات نخواهد بود.  

وی ادامه داد: قطعا اقدامات دو طرفه باید متعادل و متناسب با هم باشد، اگر هر اقدامی برای اعتمادسازی از سوی ایران انتظار دارند باید در مقابلش یک اقدام اعتمادساز صورت گیرد که اقدام اعتمادساز از نظر مردم ایران احترام به حقوق آنها و رفع تحریم‌ها است.

انتهای پیام/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی